joi, 9 decembrie 2010

Abuja man -part two; ''Ora et labora''

  ''Nigeria -blessed country ''asa obisnuiesc nigerianii sa spuna despra tara lor, toti spun asta indiferent de religie,si astfel isi definesc caracteristica predominanta a acestei tari: religiozitatea, am convingerea ca Africa va deveni principalul aparator al crestinatatii, cred ca sant peste europeni ca traire si implicare in credinta. Abuja este impanzita de biserici de diferite confesiuni, si ceea ce este foarte important , duminica sant arhipline, am cautat o biserica catolica intr-o duminica in care am fost ..lenes si am dormit pana mai tarziu, am cutreierat  cu soferul meu pe la vreo 5 sau 6 biserici si era arhiplin si afara pe banci, si intr-un loc era si tribuna (ca la un teren de tenis) in jurul bisericii si acolo tot ...full!, am ajuns astfel pana in centru, la Catedrala Centrala ,aici in opinia mea, modernul parca era ..prea mult , era frumos,arhitectura moderna, cu multa marmura,(spatiul central pe care se afla amvonul se roteste !),dar lipseste din aerul clasic care imi place mie, mi-au placut somptuozitatea si atmosfera din interior, inclusiv verva predicatorului.
Catedrala din Abuja -vedere de la distanta
in curte
interior 

Si cum am auzit ca si pe langa hotel ar fi o biserica catolica, hai sa caut .- a fost prima iesire de unul sigur din hotel-si iata ca la 150 de metri de hotel gasesc o poarta mare ce mi-a placut  foarte mult, ruginita putin, decolorata de patina timpului si cu imagine de..colonial si pe care scria Catolic Church, pe un stalp scria si orarul si am decis ca in duminica urmatoare sa particip aici la liturghie. A fost asa cum mi-am inchipuit, simplu si frumos.Biserica in sensul arhitectural clasic nu este , celebrarea sa tinut intr-o sala lunga, construita rudimentar,dar ceea ce este mult mai important, a fost plina si implicarea si trairea celor prezenti a fost totala si profunda, este ritualul clasic al unei liturghii catolice, numai ca in loc de orga acompaniamentul e facut la cateva ..tobe africane in care se bate cu palma si cativa....''zurgalai''... nu stiu denumirea standard a intrumentului muzical, dar totul este foarte ritmat si placut,si dupa cum mi s-a spus si inainte , nu poti spune ca vre-un african este afon, toti cantau foarte frumos, psalmul responsorial a fost  sublim cu orchestratia amintitita iar predica a fost interactiva ( si a tinut peste o ora si jumatate!), parintele predicator a venit printre enoriasi,  punea intrebari si primea niste raspunsuri care de care mai frumoase sau mai inocente dar erau raspunsuri date din tot sufletul, cu credinta, era o atmosfera vesela, in care nu aveai cum sa nu te simti bine. Inca un amanunt care mi-a placut: dupa inceperea liturghiei , cei intarziati nu mai puteau intra, se punea un cordon in usa, erau lasati inauntru numai copii iar adultii trebuiau sa stea pe banci afara.
poarta


 
inainte de inceperea Liturghiei
Evanghelia

Predica
Ofertoriu

Un ''Abuja-tzanc'' ce a venit cam somnoros si cand l-a luat taica-sau in brate si m-a vazut pe mine i-a trecut somnul !!
Cred ca era prima data cand era asa de aproape de un alb


Vineri dupa amiaza, cand veneam de la servici, pe sensul opus era in desfasurare o parada-carnaval, n-am inteles exact cu ce ocazie, dar va prezint cateva instantanee:




In fabrica mi-am dat seama ca imi trebuie rabdare si tact pentru a putea sa reusesc sa pot sa le cresc nivelul de cunostinte  tehnice, sant cam ramasi in urma, mi-am propus, si cred ca voi reusi , sa-i mai invat cate ceva, unii dintre ei sant dispusi , sant deschisi la nou, la evolutie, dar din pacate prea putini.Cu acestia, lucrez cu placere, si ma bucur cand vad ca ' se prinde cate ceva'.Am un mecanic Mike, baiat priceput, repara tot, schimba si  relee  la CNC , si l-a un moment dat i-am cerut sa scrie , sa avem un istoric al tuturor intereventiilor la fiecare masina, si vad ca se cam... foieste si imi spune ca nu stie sa scrie bine...dar ca de la anul fetita lui merge la scoala si vor invata impreuna !, l-am invitat sa i-a loc si sa-mi mai spuna despre viata lui, si ce mi-a spus poate fi folosit si ca scenariu de film: undeva in nordul Nigeriei, pe cand avea 8 ani a inceput un razboi intre tribul lui si cel vecin , el de frica a luat-o la fuga prin jungla si dus a fost, dormea pe sub copaci sub cerul liber, manca ce gasea, tot prin padure, pana a ajuns intr-un oras,a inceput sa lucreze de atunci si asa a invatat ...meserie. S-a intors peste 10 ani si nu mai era nimic, cica guvernul a facut pe acolo sosea.   Cateodata sant putin socat de saracia pe care o vad la periferia orasului, sant prea multi oameni saraci, sant in masina si parca sant multumit ca sant de ...partea cealalta, a oamenilor care au totusi ceva, dar simt si neputinta ca nu pot face nimic pentru oamenii acestia....cred ca raspunsul se afla in istoria lor , cred ca in clima lor, si ceea ce s-a dovedit si in alta parte, este greu de schimbat mentalitatea oamenilor, le ramane credinta ca Dumnezeu le poate schimba viata in bine....dar oare e de ajuns?.
 Cateva poze fara comentarii:

 


Ca sa inchei cu.....aceeasi nota cu  care am inceput spun: God bless Romania, si pana la urmatoarea postare va salut  pe toti care cititi acest blog.
 Mitica




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu